:: aku mahu kahwin ::

salam....
baru-baru ini, aku ada dapat email tentang perkahwinan!!! semua orang tahu, perkahwinan itu indah.... dilayan seperti raja dan permaisuri..... tapi bersediakah kita untuk berkahwin?? persoalan itu sentiasa bermain-main bila umur sudah menjangkau 20-an.... tapi, kita ada keyakinan ke untuk mengakhiri hubungan percintaan ke jinjang pelamin?? banyak perkara yang perlu di titik beratkan.... oleh sebab itu lah, ramai yang belum berkahwin walaupun bertahun-tahun di alam percintaan.... antaranya;


1. mempunyai sebab musabab yang kukuh
- konon nya untuk mengelak daripada melakukan zina. tetapi, adakah kita mempunyai keyakinan diri untuk berumah tangga?? apa yang ingin kita perolehi?? apa kesannya pada pasangan dan keluarga masing-masing?? jadi, fikirkan la....

2. sedia berkongsi kehidupan
- ingat!!! situasi tinggal bersendirian berlaianan dengan tinggal bersama. semuanya harus dikongsi. bukan sekadar berkongsi rumah tetapi waktu, perhatian, seks dan juga emosi....

3. sedia untuk ber fikiran terbuka
- masalah selalu tiba di mana-mana saja. kadang-kadang ia hanyalah untuk memperbaiki kualiti hubungan suami isteri. jadi, sentiasa menerima pendapat masing-masing walaupun berlainan prinsip. ini dapat meningkatkan diri untuk tolenrasi dan saling menghargai antara satu sama lain.

4. sedia untuk berpisah
- di dalam dunia ni, tak ada benda yang kekal. so, bersedia lah menerima segala perpisahan. tidak semestinya berpisah maksudnya bercerai. contohnya, jika si suami pergi bekerja jauh nun sana untuk tempoh yang lama. kehidupan begini memang wujud, terima lah sedanya.....

5. kehadiran cahaya mata
- tidak lengkap kehidupan rumah tangga tanpa anak-anak. tetapi cara sedar atau tidak, anak mempengaruhi hubungan dan kehidupan rumah tangga. anak merupakan kurnian Illahi, maka bersikap rasional la dalam mengimbangi hubungan bersama anak-anak dan suami isteri.

( credit to mr & mrs google)
rasanya, cukup lah huraian serba sikit ni..... skema pula bila taip panjang-panjang ni..... kalau di ikutkan, banyak lagi ni..... cukup lah serba sedikit..... lagipun banyak lagi bab-bab perkahwinan yang perlu di pelajari ni.... hehehehe!!! macam esok pula nak kahwin..... so, bersiap sedia la sebelum terlambat.... jom belajar lafaz akad nikah!!!!

aku terima nikah si polan binti si polan dengan mas kahwinnya sebanyak RM50 tunai

21 comment on :: aku mahu kahwin :: :

lynn-the gudigudigurl said... on 24 February, 2010

aku juga mau kahwin. hahaha

h3r0 said... on 24 February, 2010

Kahwin boleh mengajar tentang erti kehidupan...
betull.. dr pengalaman aku... walaupun xbanyak mana...

mie said... on 24 February, 2010

gudi--->kawen sama2 la nampaknya... hahhaha

mie said... on 24 February, 2010

h3ro---> dah kawen ke??? tahnih... itu yg tgh blajo serba sikit ni... hhaahhaa

Aini said... on 24 February, 2010

oh mama..aku mahu kawin.. =)

zool said... on 24 February, 2010

Aku pun nak kawin gak..
tapi tak cari calon lagi.. huwargh!!

mie said... on 24 February, 2010

lagu tema tu..
hahhahaa

mie said... on 24 February, 2010

zool--->xkisah, guna je kaedah lama... suruh mak ayah carikan...hehehe

E.d.Y said... on 24 February, 2010

esok jugak kawen..ngeh ngeh ngeh

mie said... on 24 February, 2010

kawen oh kawen...
hhahahaa

~ h a n i m h u s i n ~ said... on 24 February, 2010

mau kawen jugak..

ada sapa2 nk taja??LoL~

mie said... on 24 February, 2010

lor...
ingatkan nak cari suami..
cari sponsor pula...
hehehehee

Kaseh Esmiralda said... on 24 February, 2010

Siapa yg tak nak kawen... tp tak pasti samada diri ni dah bersedia ke blom.

tgk orang keliling yg bru kawen 2 3 thn dah cerai berai... lglah buat ku takut tau~~

mie said... on 24 February, 2010

itu la masalahnya..
tgk org kawen, nak kawen..
tgk org cerai, minta simpang la..
hehehee

jajarina said... on 25 February, 2010

wawawa... ni petanda mietos nak kawin x lame lagi... yeayyyy!!! =D

mie said... on 25 February, 2010

ye ke!!!
amin.....

Pert Doherty said... on 15 March, 2010

kena hapal ni.. hehe

aku terima nikah si polan binti si polan dengan mas kahwinnya sebanyak RM50 tunai

mie said... on 15 March, 2010

ok!!!
sila hafal ye....
hehehe

lynn said... on 17 November, 2010

kawin je......mudah2an murah rzeki......sape tau pas kawin bleh jadik datuk hehehehehehe =p

mie said... on 17 November, 2010

wahhh!!!
rezeki tu...
xdpt jadi datuk, kawen dgn anak datuk pun jDI L...
hhheeee

zuar said... on 11 December, 2010

tak sabarnye nak kawin..hehehe

:: instagram ::

:: banner ::

ping.sg - the community meta blog for singapore bloggers
new